E36 pružiny, tlumiče, snížení, výměna

Vytisknout
Vytvořeno pondělí 23. srpen 2010 15:45 Aktualizováno pondělí 14. leden 2013 21:04 Napsal Dan

Článek opět psán primárně pro fórum BMWklubu, spoluautor Killca.

Obecné info
E36 má na předku vzpěry McPherson, vzadu je tlumič a pružiny zvlášť. 

Výška podvozku
Výšku auta ( podvozku ) určují pružiny. Ke konkrétně vysokým pružinám patří příslušné tlumiče. Tzn. různé tlumiče lze s různými pružinami kombinovat jen do jisté míry, pokud je to nutné. Pokud pružina má snížení např. 15mm, je téměř jisté, že si s ní sériový tlumič poradí. Pokud by ale pružina měla snížení např. 60mm a tlumič byl sériový, nebude tlumič plnit svoji funkci, protože bude neustále " na dorazu ". Opačně, v případě sériové pružiny a " sníženého " tlumiče, bude tlumiče neustále vytažený na maximum a opět nedude plnit svoji funkci.

Co to je to snížení, jak se měří ?
Snížení se udává nejčastěji ve tvaru dvou čísel, např. 40/30. To znamená, že předek vozu je snížený o 40mm, zadek o 30mm. Snížení je udávané oproti sériové výšce vozidla. 
Snížení se měří nejčastěji od lemu blatníku ke středu kola - zde je zaručeno, že se naměří vždy stejná hodnota. Pokud někdo měří od země, již hraje roli, jaká má kola - zda 15" nebo třeba 18" a výsledek bude rozdílný. 

Jak již bylo řečeno, výšku vozu určují pružiny. Z výroby byly ale do vozů dávány pružiny samozřejmě podle motoru, ale i podle výbavy - byl rozdíl, pokud vozidlo mělo/nemělo např. klimatizaci, sportovní sedačky, šíbr a spoustu dalších věcí. Je tedy poněkud nesprávné paušalizování jako např. " pružiny na iSo ". Pravdou ale je, že vzhledem ke stáří našich vozů asi není nutné toto dnes řešit. Při nákupu pružin stačí v podstatě hlídat motorizaci ( R4 x R6 ) a karoserii. Tzn. kupé, sedan, touring, kabrio. 
Pružiny pro kupé a sedan jsou bez problémů zaměnitelné - jinými slovy - pokud mi někdo prodá pružiny ze sedana a já si je dám na kupé, bude auto pravděpodobně stejně vysoko. To ale neplatí u touringů a kabrií - vzhledem k tomu, že tyto vozy mají i prázdné " těžší zadek ", jsou u nich zadní pružiny jiné - silnější. Zejména u touringa, když se plně naloží to poznáte hned - vlastní zkušenost. 

S pružinami si lze různě hrát, např. dát do touringové do sedana, vhodné zejména pro ty, co jezdí často s plným autem, apod... 
Variant je tolik, že to vypisovat nebudu. 

Z výše uvedeného tedy plyne, že pružiny mají různý " průběh ". Jinými slovy, na oko stejně vysoké pružiny se při zatížení v autě mohou chovat každá úplně jinak. 
Pokud tedy máme vedle sebe dvě různé pružiny a jedna je o 2 cm vyšší, neznamená to vůbec, že na ní bude o 2 cm výš i auto - může to být klidně naopak. 
Stejně tak nelze brát příliš ohled na barvu pružin - tvrzení, že např. červené znamená snížené o tolik a tolik je zavádějící. V podstatě každý výrobce si to značí jinak.

O kolik můžu snížit ?
Jednoduše řečeno, o kolik chcete a auto to snese. Zde je třeba brát v úvahu, jak bude auto používáno - na denní ježdění, na srazy, po městě, atd... Z mých osobních zkušeností - na normální ježdění nedoporučuje nižší než 40mm na předku - zejména ve městech je to potom boj o olejovou vanu :-)
Samozřejmě se najdou tací, kteří mají vanu 5 cm nad zemí a tvrdí, že " je to v pohodě ", ale kdo chce kam, pomozme mu tam. 

S jakými pružinami se můžeme setkat ?
Stručně řečeno - s originálními BMW a ostatními. 
Originální pružiny zaručují " originální " výšku vozu. Výjimkou je podvozek " M-Technic " nebo někdy " M-paket ", kdy je auto sníženo o 15mm již z výroby - je to vlastně " originální sportovní podvozek ". 
Neoriginálních pružin je mraky výrobců, čili při koupi je nutné jen najít takové, které souhlasí s mým vozem - karoserie, motorizace.

Stavitelné podvozky
Prozatím jsme mluvili pouze o tzv. pevných podvozcích, které mají jasně dané parametry a nelze je měnit. 
Stavitelné podvozky umožňují měnit výšku vozidla a tuhost tlumičů. Některé jen zadek, některé komplet, jiné je třeba naštelovat před montáží, u jiných jdou tyto parametry měnit i na autě. 

Sem patří i vzduchové podvozky - místo pružin jsou v autě " měchy ", jejich dofukováním či upouštěním se mění výška vozidla - zjednodušeně řečeno. 

O stavitelných podvozcích se zmiňuju jen pro úplnost. 

Nivo
Příplatkovou výbavou z výbavy bylo tzv. nivo. Je to zařízení, které při různém zatížení kufru auta udržuje stálou světlou výšku vozu. Pro tento systém jsou samozřejmě speciální tlumiče, vzhledem k tomu, že to má jedno auto ze sta také nerozvádím. 
U starších aut, pokud dojde k závadě na nivu se většinou nevyplatí to ani opravovat, znám pár případů, kdy to majitele předělali na standardní podvozek. 

Compact E36
Compact je trochu výjimka: Přední náprava je shodná s ostatními E36, při nákupu pružin a tlumičů je možno koupit odpovídající variantu se saloon/coupe, extravýjimka je 323ti který má vždy M-Technic podvozek. Zadní náprava je modifikovaná z E30. Pružiny lze v nouzi použít z netouringu E36, tlumiče však ne, byly by dlouhé a při propružení by šly na doraz a hrozilo by vytržení horního lůžka.

Výměna předních tlumičů a pružin

Z jakých dílů se skládá přední McPherson, je nejlépe vidět na tomto obrázkuhttp://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Sedan/Europe/328i-M52/LHD/M/1996/browse/front_axle/motorsport_chassis_spring_strut/

Pokud chceme vyměnit pružinu nebo tlumič, případně obojí, musí se McPherson sundat z auta a po té rozebrat - viz dále. 

Co budeme potřebovat ?
Samozřejmě jiné, nejlépe nové tlumiče a pružiny. Dále stojí za zvážení výměna horního uložení ( ložiska ) tlumiče. Může být zdrojem různých pazvuků od přední nápravy, vzhledem k tomu, že se celý McPherson musí rozebrat, doporučuji měnit najednou. 
Na uvedeném obrázku je vidět, že k Phersonu je přišroubován náboj kola. Šroubky s číslem 3 jsou speciální šrouby, které se po povolení nesmějí znovu dotahovat - je na nich vrstva jakéhosi lepidla. Je tedy záhodno tyto šrouby koupit nové. Číslo dílu v BMW je 31 31 1 136 465, jeden stojí do 30,- Kč. Na přední nápravu potřebujeme 4 ks - na každou stranu 2. 
Dále budeme potřebovat minimálně 2 stahováky pružin a můžeme jít na věc. 

1. V motorovém prostoru v klobouku tlumiče je vidět matice tlumiče. Je samojistící a dost zapuštěná. V samotném konci tlumiče je dírka na imbus. Velmi doporučuji zkusit matici povolit, pokud je ještě na autě a auto stojí na zemi. Ve většině případů stačí váha auta k tomu, že se tlumič neprotáčí a matici povolíme. Ušetříme si tím spoustu nervů - viz dále. Matici nepovolujeme úplně, ale jen ji " utrhneme ", max. o jeden závit

2. Auto zvedneme - buď pod prahem heverem (Killca:pripadne bmw hevirkem v origo dire na aute po jednom kole (anebo pouzit jeste trojnozky,ale to jen pro fajnsmekry, co se neboji skluzu auta na zem), nebo na velkém heveru, sundáme kolo.

3. Brzdič ani kotouč není nutné sundavat, ale pokud je sundáme, pracuje se lépe. Je to otázka třech šroubů, čili doporučuji sundat.

4. Na předním Phersnu jsou v zářezech hadičky od brzd, ABS a čidla brzdového obložení v gumových " průchodkách ", ty vyhákneme a uvolníme.

5. Doporučuju uvolnit upevnění stabilizátoru k přednímu rameni a vyndat šroub - rameno půjde posléze spustit níž. 

6. Povolíme dva šrouby ( na obr. č. 3 ) a horní vodorovný šroub ( na obr. č. 5 ).

7. Např. šroubovákem odpáčíme Pherson od náboje, je zaražený ještě na takovém malém trnu. Pozor, ve chvíli, kdy se oddělí náboj od Phersnu, rameno prudce spadne o kousek níž - je vhodné mít něco připraveného, na co se " položí ". Je to nutné kvůli tomu, aby se nepoškodili hadičky k brzdám a kabely ke snímačům. 

8. Nyní by měl celý Pherson viset již jen na horním uložení - buď si ho přidržíme jednou rukou a druhou povolíme 3 matice v motorovém prostoru, nebo požádáme někoho o spolupráci. Po uvolnění matic by měl jít celý Pherson vyndat ven z auta.(Killca:muzem tyto 3 matice povolit uz na zacatku a pote pracovat uz na svesenem ustroji, ale s vetsi opatrnosti) 

Rozebrání McPhersonu
Nyní nás čeká největší legrace a to je rozebrání Phersonu. 

9. Pružinu stáhneme stahováky a to natolik, aby netlačila do uložení a misky tlumiče. Je třeba použít dva stahováky, nasadit je na pružinu proti sobě a utahovat střídavě. Nezapomínat mazat neustále závity stahováků vazelínou. Pracujeme velmi opatrně, zejména u sériových pružin je síla obrovská, v případě sesmeknutí stahováku hrozí nebezpečí úrazu !!!

10. Pokud je pružina dostatečně stažena, pokračujeme dále. Je třeba povolit horní matici tlumiče. Je " zapuštěná " v uložení, pokud se na ni dá gola, protáčí se celý tlumič a nejde povolit. Metody na povolení používá každý jiné, nejčastěji je to trubkový klíč, skrz který prostrčíme imbus do díry ve vršku tlumiče (Killca:pripadne chytit tyc tlumice sikovkama nebo takovymi temi pruzinovymi klestemi, ktere dokonale drzi chyceny material) s hadrem (aby se neposkrabala) a zabrat). Potom za pomoci různých pák matici povolíme.

11. Když je horní matice dole, je téměř vyhráno. Sundáme postupně - podložku, uložení, další dvě podložky, horní misku tlumiče, gumu nad pružinou, pružinu, prachovku, někdy, zejména na snížených tlumičích, je ještě doraz. Doporučuju (Killca: ja osobne prikazuju!) ne-li si vše skládat vedle sebe v tom pořadí, jak to bylo na tlumiči, pokud se při montáži zpět např. zapomene na podložku, je to celé potřeba znovu rozebírat. 

12. Pokud měníme i pružiny, sundáme z pružiny stahováky (Killca:pamatujme si ale pribliznou pozici stahovaku na pruzine, je to zapotrebi v dalsim bodu). Povolovat opět střídavě, opět závity stahováků hodně mazat vazelínou. Při nesprávném povolování stahováků je opět riziko " vystřelení " a úrazu. 

Montáž

13. Pokud montujeme i novou pružinu, stáhneme ji opět stahovákem (Killca:na alespon pribliznych pozicich jako na stare pruzine,aby pak puzina stejne dobre sedla do talire na tlumici). Vezmeme nový tlumič, na něj nasadíme pružinu staženou stahováky, dále v opačném pořadí vše, co jsme sundali - doraz, prachovku, gumu, misku, dvě podložky ( pozor, tyto nezaměnit, jedná má okraj a druhá ne - pokud se zamění, tlumič se neotáčí v ložisku ), uložení tlumiče, podložku, matici. Matici dotáhneme, postup opačný než při povolování.(Killca:z praxe:pruzina se moc nevede stahnout az pod uroven horniho ulozeni, proto je zapotrebi znovu upnout kleste s pruzinou na tyc tlumice a v opreni pakou pres pruzinu vytahovat tyc tlumice nahoru, pritom druhy clovek rukama stlacuje zeshora horni ulozeni, snazi se vycentrovat soucasti kolem horniho ulozeni, nasadit matku a pritahnout)

14. Sundáme opatrně z pružiny stahováky. Povolujeme střídavě, jak se pružina natahuje, dbáme na to, aby její konce pasovaly do horní a dolní misky. 

15. Pokud máme v ruce " nový " Pherson, je v podstatě vyhráno. Zkontrolujeme, že se uložení ( ložisko ) volně otáčí, Pherson montujeme na auto opačným způsobem, než se sundaval. 

16. při montování náboje na McPherson použijeme nové šrouby a dotáhneme je momentem 110 Nm. Namontujeme kotouč, brzdič, zacvakneme hadičky a kabely do výřezu v Phersonu, nezapomeneme přimontovat stabilizátor k rameni.

17. Nasadíme kolo, spustíme auto na zem a je hotovo. 

18. Na druhém kole postupujeme stejně. 

19. Uděláme na autě geometrii - po výměně předních tlumičů je to nutné.

Výměna zadních tlumičů
Je poměrně triviální úkon. V případě praxe není ani nutné auto zvedat heverem, i když je to samozřejmě lepší. 

1. Auto zvedneme, sundáme kolo 

2. Uvidíme vyvěšený zadní tlumič, dole je připevněn k náboji kola jedním šroubem (Killca:18tka klic) - ten povolíme. Rameno poklesne směrem dolů.

3. Podle typu karoserie najdeme v kufru uložení tlumiče. (Killca:nezapomenme rozpojit plastove tahlo na prave strane kufru v koberci naproti viku nadrze) V sedan/kupé je to většinou jen pod bočním kobercem, u touringa a kabria (Killca:kabrio-horni ulozeni je hned pod krytem zadni casti strechy) je toho oddeklovávání trochu víc.

4. Pokud vidíme uložení, je zhruba ve tvaru symetrického vajíčka. Na " koncích " jsou dvě matice 13", ty povolíme. Je dobré mít pomocníka, aby tlumič držel, po povolení matic vypadne na zem.

5. Zkontrolujeme uložení, vyměníme tlumič - jedna matice na konci tlumiče. Na povolení/utažení se nejlépe osvědčil očkový ráčnový klíč, konec tlumiče uchytit do svěráku. 

6. Na uložení dáme nové papírové těsnění. Stojí cca 15,- Kč a slouží k tomu, že uložení nepřirezne ke karoserii. 

7. V kufru utáhneme matice uložení, dole na rameno dolní konec tlumiče ( pokud je " daleko ", přizvedneme si rameno druhým heverem. 

8. Nasadíme kolo, spustíme auto, hotovo

Výměna zadních pružin

1. Zvedneme auto, sundáme kolo 

2. Povolíme tlumič na dolním konci, šroub (18tka klic) vyndáme

3. Rameno trochu spadne 

4. Použijeme montpáku na horní konec pružiny, rameno propružíme směrem dolů a pružinu vyndáme (Killca:nebo zaskacem na rameni a druhy clovek taha pruzinu z mista + je dobre mit cely zadek auta ve vzduchu a mit povolene tlumice na obou stranach a skakat na obou ramenou=3lidi potrebni na praci, to plati podle typu instalovaneho podvozku(tvrdost a delka pruzin)) 

5. Dáme novou pružinu, opět za použití montpáky (Killca:opet moznost zaskakat a druhy clovek cpe pruzinu na misto) 

6. Přišroubujeme tlumič

7. Nasadíme kolo, auto spustíme 

Zejména u sériových ( tedy nejdelších ) pružin to vždy nejde tak snadno, já třeba používám montpáky dvě, někdy je i třeba si pomoci stahovákem. Oproti to mu snížené pružiny doslova vypadnou samy. 

Výměna pružin i tlumičů zároveň
Platí výše uvedené postupy, jen poté, co je tlumič venku vyndáme a vyměníme i pružinu.

 

Připomínky a dotazy v diskusi zde

2012. vše, co jste chtěli vědět o BMW e39, ale báli jste se zeptat
Free Joomla Templates by Joomla 2.5 Template Maker