Výměna zadních měchů BMW e39 Touring

Vytisknout
Vytvořeno pondělí 23. srpen 2010 21:33 Aktualizováno pondělí 14. leden 2013 21:00 Napsal Dan

Měchy vzadu místo pružin, tzv. nivo, nebo správně vozidlo s automatickou regulací světlé výšky měly standardně e39 Touring s motorizací 2,8i, nižší benzínové motorizace za příplatek. U naftových verzí si nejsem jistý, nicméně to není důležité pro tento článek. Zkusím zde popsat postup výměny měchů.

Že je měch KO poznáte jednoduše, záď auta klesne až na dorazy, pokud s autem pojedete, ucítíte každou sebemenší nerovnost jako velkou ránu do kastle. Nouzově se s autem jet dá, spíše tedy po rovné silnici, kterých u nás moc není :-) Je třeba počítat s tím, že zadek auta je jen pár cm nad zemí a že rány do auta při přejezdu nerovností autu zrovna taky moc nesvědčí.

Nové měchy vypadají takto:

Zatímco staré takto:

Měchy se liší pro standardní a M-paket podvozek, objednací čísla jsou na konci článku. Nedělají se v druhovýrobě, tzn. je třeba je koupit v BMW, cena jednoho je cca 4 tis. bez DPH.

Rozdíl je samozřejmě ve výsledné výšce auta, u M-paketových je to o kousek níž (cca 2cm), jinak jsou záměnné. Chce to tedy použít do páru vždy stejné.

 

K výměně je třeba minimum nářadí a zvládne ji každý průměrně zručný člověk. Já potřeboval jen imbus vel. 4, očkový klíč 13 a jakýkoli spíš menší šroubovák. Samozřejmě taky hever a klíč na kola :-)

Jediné "nebezpečí", pokud měníme měch na autě, kde jsou funkční, je vzduch v měchách, který musíme nejdřív nějak bezpečně vypustit. Každý na to jde jinak, jak jsem postupoval já, viz dále.

Důležité - pokud nějakým způsobem vzduch vypustíte a auto není na heveru či podepřené, poměrně rychle klesne zadek auta - pozor na nohy :-)

Jdeme na to

1. Zadek auta zvedneme a sundáme kola. Já ho zvednul heverem za diferenciál, pojistil jsem to špalky pod prahy, kdyby něco :-)

2. V kufru musíme sundat dekl podlahy, který je těsně za zadními sedadly, je to takový ten úzký, jsou v něm oka na přichycení nákladu. Povolíme imbusy obou ok, ta vyndáme a potom už jde podlaha vyndat.

3. Po oddeklování takhle vypadá uchycení měchu

Uprostřed je vidět přívod vzduchu, po stranách dvě závlačky, které jsou to jediné, co měch drží nahoře ke karoserii.

Nyní je třeba vypustit vzduch ze systému (pokud máme měch prasklý a auto leželo na dorazech, tento krok přeskočíme. Slabší povahy si mohou nechat vypustit vzduch od někoho, kdo má diagnostiku.

Já postupoval tak, že jsem prostě odpojil tu prostřední hadici. Ale to jsem měl auto zvednuté a kola vyvěšená, čili tlak byl o trochu nižší. I tak hadice celkem silně odskočí. Druhou možností je povolit hadičku přívodu vzduchu (na obrázku je modrá) a pomalu vzduch vypustit.

Jinak vlastní hadice se odpojuje tak, že konce plastové pojistky zmáčkneme jakoby k sobě, tím je odaretováno, a koncovku stáhneme nahoru.

4. Můžeme šroubovákem sundat závlačky měchu.

5. Nyní musíme pod auto. Měch drží jediným šroubem, který je zespodu v ose měchu. Já použil ráčnový klíč 13", ale bude stačit i obyčejné očko. Šroub jde povolit bez potíží a po povolení ho lze vyšroubovat rukou.

6. Teď už jen měch vyndat. Osvědčilo se ho nejdříve úplně srolovat, tzn. zatlačit ho co nejvíce dovnitř. Je dobré zeshora po zatlačení na měch nasadit špuntík, který je na novém měchu, měch potom drží ve srolované poloze.

Potom už jen stačí měch vyklíčovat přes náboj a kotouč. Jde to celkem snadno, je dobré občas za náboj kola zahoupat dolů, tím se díra pro vyjmutí měchu zvětší.

Tím máme to nejhorší za sebou. Montáž je přesně opačný postup. Jen tu zmíním, že měchy jsou rozlišeny na levý a pravý. Liší se v podstatě jen tím, že nahoře je třetí čudlík, který jde do kastle a zespodu je zářez, tzn. měch je třeba po nasazení pootočit tak, aby zapadl. Samozřejmě mají jiné číslo a jsou rozlišeny i barevnými značkami - levý má červenou, pravý modrou. Na novém měchu je nahoře papírové těsnění, které je nutné tam nechat, aby měch časem nepřireznul. Důležité je také nechat na měchu zeshora ten špunt, aby nedošlo k napadání nečistot do přívodu vzduchu a tím k potencionálním problémům.

Montáž v jednom je taková zkouška toho, jak máte dlouhé ruce :-)

Já postupoval tak, že jsem měch jednou rukou držel přes podběh na místě a druhou jsem zeshora nasadil závlačku. Potom stačilo nasadit druhou, odšpuntovat měch, zespodu ho natáhnout až k rameni a zaroubovat šroub. Mělo by to dopadnout nějak takto.

Potom už jen nasadit kolo, stejným způsobem vyměnit druhou stranu a je to. Po zapnutí zapalování, ev. nastartování by se měla záď auta zvednout na původní výšku a už tam zůstat.

Slyšel jsem nějaké zprávy, že po výměně je třeba diagnostikou znovu nastavit "defaultní" výšku auta, u mě to nebylo třeba.

Objednací čísla měchů:

Auto se standardním podvozkem - levý 37 12 1 094 613, pravý 37 12 1 094 614

Auto se sportovním podvozkem - M-Paket - levý 37 12 1 095 081, pravý 37 12 1 095 082

 

Připomínky a dotazy v diskusi zde

2012. vše, co jste chtěli vědět o BMW e39, ale báli jste se zeptat
Free Joomla Templates by Joomla 2.5 Template Maker